سبد خرید 0

موارد تاثیر گذار بر رنگ و شکل چمن مصنوعی کدامند ؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 26 فروردین 1400 در ساعت 6 : 53 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )


در این مقاله به بررسی تمامی موارد تاثیرگذار بر تغییر رنگ چمن مصنوعی می پردازیم.


پارامترهای تغییر وضعیت چمن مصنوعی


تغییر شکل چمن مصنوعی:


شکستگی و له شدگی فیلامنت به طور مستقیم بر روی وضعیت ظاهری چمن مصنوعی تأثیرگذار ‏است؛ به طوری که فشردگی و خوابیدگی الیاف، احساس غیر طبیعی بودن را به بیننده القا می‌نماید.‏ اِعمال فشار بر اثر رفت و آمد که در اصطلاح عامیانه «پاخور» نامیده می‌شود، مهمترین عامل ‏تغییرات ظاهری الیاف می‌باشد. این عامل، زمانیکه با عوامل اقلیمی و محیطی ترکیب شود،‏میتواند تأثیرات شدیدتر و مخرّب تری روی تغییر شکل چمن مصنوعی بگذارد.‏ رطوبت و دمای هوا؛ دو مورد از قدرتمندترین بازیگران محیطی می‌باشند، که هر یک باعث تغییر ‏شکل الیاف چمن مصنوعی می‌گردند.


تأثیر رطوبت در تغییر شکل چمن مصنوعی:


پلیمرهای تشکیل‌دهنده چمن مصنوعی (در انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی اورتان) به‌صورت ‏ذاتی در برابر آب مقاوم هستند.
این پلیمرها هیچ گونه واکنشی از خود در برابر آب نشان نمی دهند.
رسوبات و املاح محلول در آب، پس از تبخیر بر روی سطح الیاف رسوب می‌کند.
رسوبات و املاح محلول در آب به مرور زمان ‏لایه‌های متعددی از آن بر روی یکدیگر انباشته می‌گردد.
ترکیبات شیمیایی گوناگونی در این رسوبات وجود دارد که بعضی از آنها سبب تغییر رنگ چمن مصنوعی در ‏کوتاه مدت و پوسیدگی چمن در دراز مدت می‌گردد.


تأثیر دما در تغییر شکل فیلامنت چمن مصنوعی:


دمای پایین یا همان چیزی که آن را به عنوان «سرما» می‌شناسیم، یکی از عوامل اثر گذار بر چمن ‏مصنوعی می‌باشد. ابتدا با ذکر یک مثال به تشریح این عامل مهم می‌پردازیم.‏ شما احتمالاً تأثیر سرما بر روی اجسام و اشیاء مختلف پیرامون خود را دیده‌اید. مثال ساده و ‏ملموسی که می‌توان ذکر کرد، انواع البسه و پوشاکی از الیاف مصنوعی نظیر پلی‌استایرن تولید شده‌اند. این ماده نیز نوعی پلیمر است و در مقایسه با الیاف طبیعی (پشم، پنبه، کتان، ابریشم) از رسانایی ‏گرمایشی بالاتری برخوردار می باشد. این رسانایی گرمایی بالا سبب می شود که پلیمر به سرعت ‏با محیط اطراف خود هم دما شود.
گرم شدن الیاف چمن مصنوعی باعث نرم و منعطف شدن بیش از حد آن می شود و ممکن است ‏استحکام لازم را در برابر نیروهای وارد شده نداشته باشند و به مرور باعث از بین رفتن خاصیت ‏ارتجاعی و نرمی و انعطاف فیلامنت می گردد.

تاثیر سرما روی چمن مصنوعی:


دماهای بسیار پایین و سرمای شدید نیز باعث خشک شدن فیلامنت می‌شود و این خشک ‏شدگی در دراز مدت باعث تُرد و شکننده شدن پلی اتیلن می‌گردد. با شکننده شدن فیلامنت، ‏زمانی که کوچکترین فشاری به آن وارد می‌شود، فیلامنت خمیده شده و شکل خود را از دست ‏می‌دهد.
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در بعضی از روزهای سرد زمستان و در ابتدای صبح بر ‏روی چمن طبیعی قدم گذاشته و راه رفته باشید. اگر این تجربه را داشته اید، حتما با احساس ‏جالب خُرد شدن یخ در زیر پای خود آشنا هستید.

این یخ همان شبنم صبحگاهی می‌باشد که از ‏فرایند میعان و تبدیل شدن رطوبت موجود در هوا به آب مایع بر روی برگ‌های چمن حاصل می‌شود. یخ زدگی سطحی در طول فصل سرما در چمن مصنوعی نیز اتفاق می‌افتد. اما در چمن ‏مصنوعی با شکسته و خرد شدن لایه یخ سطحی، هیچ گونه آسیب و تخریبی به فیلامنت وارد ‏نمی‌شود و چمن در کمال صحت و سلامت پابرجا می‌ماند.


چمن مصنوعی در مقابل تگرگ مقاوم است؟


یکی دیگر از پدیده‌های آب و هوایی زیان‌بار برای چمن طبیعی در فصل سرما، بارش تگرگ و برف ‏سنگین می‌باشد. دانه‌های تگرگ در اندازه‌ها و وزن‌های متفاوت با سرعت بالا با سطح چمن ‏طبیعی برخورد می‌کنند که طبعات فاجعه باری را برای انواع گیاهان از جمله چمن در پی دارد. ‏اما در نقطه مقابل، واکنش چمن مصنوعی در برابر این پدیده در نوع خود بسیار جالب توجه است. ‏فیلامنت‌های تولید شده توسط برندهای برتر جهان از جمله ‏TenCate‏ با دارا بودن ساختاری نرم و ‏منعطف به خوبی در زیر وزن ضربه تگرگ مقاومت نموده و شکل اولیه خود را بازیابی می‌نمایند. ‏پس از گذشت مدت زمان مشخصی از شروع بارش، سطح چمن به طور کامل با لایه ای سنگین از ‏تگرگ پوشیده می‌شود و با ادامه بارش وزن این لایه افزایش می‌یابد و مانند سپری محافظ از آسیب ‏دیدن بیشتر فیلامنت ها جلوگیری می‌نماید.
واکنش چمن مصنوعی در برابر برف نیز به همین شکل است. ‏برای زدودن و پاک کردن برف از روی چمن مصنوعی می‌توان از پاروهای معمولی استفاده کرد. باید ‏دقت داشت که به هیچ عنوان از ابزار و وسایل فلزی و بُرّنده برای این کار استفاده نشود زیرا باعث ‏آسیب و پارگی در بافت چمن می‌شود.‏ با گرم شدن هوا و ذوب شدن برف و یخ، آب حاصله بدون ایجاد هیچ مشکلی از چمن خارج می‌شود.


تغییر رنگ چمن مصنوعی:


تغییر رنگ چمن مصنوعی به ۲ دلیل عمده اتفاق می‌افتد.
تماس با مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی
تابش نور خورشید
تأثیر مواد شیمایی در تغییر رنگ چمن مصنوعی
آلودگی هوا یکی از عوامل محیطی بسیار مخرب بر چمن مصنوعی می‌باشد. ‏گازهای حاصل از اشتعال سوخت‌های هیدروکربنی مشتق از نفت، مانند بنزین و گازوئیل در خودروها ‏و صنایع سنگین، بر اثر تابش نور خورشید با رطوبت موجود در هوا ترکیب شده و مواد اسیدی ‏زیانباری را به وجود می‌آورند که باعث تغییر رنگ چمن مصنوعی و خوردگی پلیمرها در دراز مدت می‌گردد.
گاز دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن،دی اکسید گوگرد و اُزُن از جمله این ترکیبات زیان بار می‌‏باشند. ‏همچنین بسیاری از موادی که روزمره با آنها سر و کار داریم، توانایی آسیب رساندن ‏دائمی به چمن مصنوعی را دارند. مواد اسیدی مانند برخی شوینده‌های سطوح از قبیل جوهر نمک و مواد قلیایی مانند سفید کننده‌‏های اکسیژنه و حتی حلّال‌های قدرتمند صنعتی مانند مواد غیر قطبی و روغن ترمز از جمله موارد ‏پُر شماری هستند که به چمن مصنوعی صدمات جبران نشدنی وارد می‌کنند.


تأثیر نور خورشید در تغییر رنگ چمن مصنوعی


این ویژگی به صورت مستقیم با استانداردهای مقاومت در برابر پرتوی یو وی در ارتباط است.
این پرتو ‏بخش قابل توجهی از تابش نور خورشید را تشکیل می‌دهد که توسط لایه اوزون استراتوسفر جذب ‏می‌شود.
این پرتو نامرئیست و با چشم غیرمسلّح قابل دیدن نمی‌باشد.
بیشتر مردم آن را با ویژگی ‏معروفش یعنی تیره کردن رنگ پوست و شیشه‌های واکنش گر می‌شناسند.
همچنین می‌تواند ‏ساختار مولکولی بسیاری از مواد را از بین ببرد.
چمن مصنوعی درحالت اجرا و استفاده در فضای باز، در فصل زمستان به طور همزمان در‏ معرض تأثیرات سه پدیده محیطی می‌باشد:
سرما
رطوبت
نور خورشید
فیلامنت‌های ساخته شده توسط تولیدکنندگان درجه یک جهان مانند تن کیت تمامی تمهیدات ‏لازم برای افزایش مقاومت در برابر تهدیدات طبیعی نام بُرده را در نظر گرفته‌اند.
همچنین فیلامنت‌های ساخته شده توسط این تولیدکنندگان در برابر تمامی ‏عوامل اقلیمی مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهند.
آیا چمن مصنوعی در نور مستقیم خورشید (اشعه فرا بنفش) آسیب می بیند؟
ممکن است، با توجه به حفاظت از اشعه ماوراء بنفش، چمن مصنوعی با کیفیت پایین از بین برود .اکثرا مقاومت و ماندگاری چمن مصنوعی به کیفیت مواد و مقاومت نخ های موجود در تولید آن در مقابل اشعه خورشید وابسته است كیفیت فلت مورد استفاده تاثیر بسیاری در كیفیت زمین چمن و طول عمر آن دارد.
مواد پلیمری فلت چمن پی پی بایستی در مقابل  اشعه ماوراء بنفش نور خورشید مقاوم گردد ، چرا كه به شـدت در مقابل اشعه ماوراء بنفش تخریب پذیر است،در حال حاضر با فناورهای جدید و ساخت چمن مصنوعی که با کیفیت هستند حتی مناطقی مثل عربستان که دارای تابش شدید افتاب هستند نیز به راحتی از چمن مصنوعی به عنوان جایگزینی برای چمن طبیعی استفاده میکنند.
اکثرا تولید کنندگان چمن های مصنوعی برای سنجش مقاومت نخ های مصرفی از دستگاه وترومتر ستفاده میکنند که این دستگاه تغییرات استحکام کششش نخ ها را بعد ازسیزده هزار ساعت اندازه گیری میکند. اگر که این دستگاه درصد استحکام کششی نخ ها را بیشتر از پنجاه درصد میزان مقدار اولیه شان نشان دهد از نظر استاندارد مورد تایید قرار میگیرد همچنین از انجا که کلانگلی واحد تشعشع خورشید برابر یک گرم کالری در نظر گرفته میشود مقاومت نخ ها را در برابر اشعه فرابنفش خورشید برای مدت زمان ده سال را به صورت میانگین صد کلانگلی بر سال را مورد استاندارد قرار می دهند.
چمن های مصنوعی شرکت ما با استفاده از مواد کیفیت بالا و استفاده از مهار کننده های یو وی در تولید محصولات این ویژگی را دارا میباشد که از شکسته شدن و آسیب دیدن در نور خورشید محافظت می شوند.
و با توجه به نتایج تست های گرفته شده مطابق استانداردها در اختیار مصرف کنندگان محترم قرار می گیرد.

مای دکوری


 فعالیت مای دکوری از سال 1382 در قالب دو فروشگاه دکوراسیون داخلی آغاز شد. پس از 8سال فعالیت در بازار سنتی بر آن شدیم که در فضای مجازی فعالیت خود را گسترش دهیم. علاقمندان به دکوراسیون داخلی در بازار کنونی به تهیه و خرید پارکت لمینت و کاغذدیواری به نازلترین قیمت نیاز ویژه ای دارند. فروشگاه مای دکوری به نیازهای فعلی مصرف کنندگان در طراحی دکوراسیون داخلی واقف بوده و با احترام به سلایق مصرف کنندگان مجموعه ای از بهترین و باکیفیت ترین محصولات را در قالب فروش پارکت لمینت ، کاغذدیواری ، کفپوش ، موکت ، سقف کاذب ، انواع پرده لووردراپه ، شید ، زبرا ، پاراوان ،سقف کاذب در کنار یکدیگر قرار داده تا هر کاربر با هر سطحی از اطلاعات بتواند محصولی را با بهترین کیفیت و قیمت ، انتخاب و اقدام به خریدی هوشمندانه نماید. هدف ما از راه اندازی فروشگاه محصولات دکوراسیون داخلی رساندن محصولات به مشتری به صورت مستقیم(حذف واسطه ها) و با هزینه کمتر و سرعت ارسال بیشتر می باشد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()